FodboldensABC
My status  Fodboldens.abc

Glenn darlie er en kultfigur for os næver fans. I stil med hougård, Alex ... Læs mere >>

@ Christian : Har du statistik på antallet af hjørnespark i denne og sidste ... Læs mere >>

Meget usagligt. Langt færre hjørnespark i ... Læs mere >>

messi er altså også for vild. ene mand kan han hente pokaler til ethvert ... Læs mere >>

Vildt at de betyder så meget. Hvad pokker gør de hvis Messi bliver ... Læs mere >>

Myten om banernes forskellighed


Det er en af de faste fraser, man altid skal igennem i Formel 1-sæsonen : Opfattelsen af at nogle baner giver bedre overhalingsmuligheder end andre. En gennemgang af resultaterne for alle Formel 1-løbene i 2000-2012-sæsonerne med fokus på de enkelte baner viser da også, at nogle baner i højere grad end andre gør det muligt for bagfra kommende kørere at rykke op på sejrspodiet. Men at tale om egentlige tendenser for bestemte baner, bør dog anses for at trække resultaterne til det yderste – og afhænger også i høj grad af, hvordan tallene opgøres.

 

Af Lars Bo (lb@fodboldensabc.dk)

 

Sikre og usikre baner for køreren i Pole

Umiddelbart synes vurderingen af hvilke baner som giver gode og dårlige overhalingsmuligheder at kunne opgøres på to måder : Enten via antallet af sejre for kørerne i Pole position, eller ved at fastlægge hvor høje eller lave startnumre kørerne har brugt for at nå en podieplads.

Tages udgangspunktet i de 5 baner som i Formel 1-sæsonerne 2000-2012 forholdsmæssigt havde haft flest sejre fra Pole position, ligger indiske Buddh International Circuit helt i top. Som det fremgår af den nedenstående tabel, har kørerne i Pole position indtil nu vundet alle Formel 1-løbene kørt på banen.

Rangering

Bane

Antal løb

Antal gange køreren med Pole Position vandt

Andel af sejre til køreren i Pole Position

1

Buddh International Circuit

2

2

100.0%

2

Circuit de Catalunya

13

11

84.6%

3

Monza

13

10

76.9%

4

Suzuka Circuit

11

8

72.7%

5

Istanbul Park

7

5

71.4%

I kraft af at der er tale om en ny bane, der først åbnede i 2011 og blot har lagt asfalt til 2 Formel 1-løb, er det åbne spørgsmål dog, om Buddh International Circuit også i fremtiden vil være en ”sikker” bane for kørerne i Pole Position.

Det synes dog i højere grad at være tilfældet for spanske Circuit de Catalunya og italienske Monza, som har været en fast bestanddel af Formel 1-løbsserien i de 13 seneste sæsoner. Her har kørerne med de bedste udgangspunkter efter tidskørslerne, normalt altid fastholdt føringen helt til mål.

Anderledes lave udnyttelsesgrader af Pole positions, har der været på flere klassiske Formel 1-baner. Dette fremgår af den nedenstående tabel, som opstiller banerne som i 2000-2012-sæsonerne forholdsmæssigt havde færrest sejre til kørerne der startede forrest.

Rangering

Bane

Antal løb

Antal gange køreren med Pole Position vandt

Andel af sejre til køreren i Pole Position

23

Yas Marina Circuit

4

1

25.0%

24

Silverstone Circuit

13

3

23.1%

25

Autódromo José Carlos Pace

13

2

15.4%

26

Korean International Circuit

3

0

0.0%

26

Circuit of the Americas

1

0

0.0%

Yas Marina Circuit, Korean International Circuit og Circuit of the Americas er i Formel 1-sammenhæng så nye baner, at de med tiden kan nå op på mere traditionelle procentsatser for sejre fra forreste startposition. Omvendt fremstår det særdeles markant, at to klassiske Formel 1-baner som Silverstone Circuit og Autódromo José Carlos Pace i løbet af de seneste 13 sæsoner kun har givet meget få 1. pladser fra Pole position.

Således fremstår disse to baner umiddelbart som dem, hvor der er bedst muligheder for overhalinger. Omvendt med Circuit de Catalunya og Monza, som over en årrække typisk har givet sejre til køreren der også vandt tidskørslerne.

 

Podiepladserne opnået i forhold til startpositioner

Opgøres overhalingsmulighederne i stedet i forhold til startpositionerne kørerne der nåede podiepladserne havde, er der flere af banerne der går igen. De 5 med de laveste startnumre er opgjort i den nedenstående tabel, således at de er fremkommet ved at opgøre det gennemsnitlige startnummer for kørerne i Top 3.

Rangering

Bane

Antal løb

Samlet antal startnumre for podiepladserne

Gennemsnitligt startnummer per podieplads

1

Istanbul Park

7

52

2,5

2

Buddh International Circuit

2

16

2,7

3

A1-Ring

4

34

2,8

4

Korean International Circuit

3

27

3

5

Monaco

12

113

3,1

5

Circuit de Catalunya

13

121

3,1

5

Monza

13

121

3,1

Først og fremmest må det anses for iøjnefaldende, at Istanbul Park i de 7 Formel 1-løb der blev afviklet på banen mellem 2000 og 2012 konstant lå med meget lave startnumre for podiepladserne. Senest banen var i brug i Formel 1-sammenhæng var i 2011, hvor podiet blev besat af kørerne der startede som nummer 1, 2 og 5. Dermed var 2011-løbet helt i overensstemmelse med andre løb på den tyrkiske bane, som i flere sæsoner i træk havde podier med kørere der startede som nummer 1, 3 og 4.

Samtidig må det også anses for særdeles interessant, at Circuit de Catalunya og Monza også i denne opgørelse var blandt de mest sikre baner for kørerne i de første startgrupper. På baggrund af 2000-2012-sæsonerne fremstår de klart som dem, hvor tidskørslernes resultater har størst betydning for løbets udfald.

Foretages en tilsvarende oversigt over banerne med de højeste gennemsnitlige startnumre for podiepladserne som i den nedenstående tabel, fremstår flere klassiske baner mulige at overhale på.

Rangering

Bane

Antal løb

Samlet antal startnumre for podiepladserne

Gennemsnitligt startnummer per podieplads

23

Fuji Speedway

2

27

4,5

24

Albert Park

13

194

5

25

Yas Marina Circuit

4

61

5,1

26

Circuit Gilles Villeneuve

12

187

5,2

27

Hockenheimring

10

158

5,3

En bane tæt på at være blandt de 5 med færrest sejre for kørerne i Pole position, var Circuit Gilles Villeneuve. Den canadiske bane har i flere tilfælde leveret overraskende gode placeringer for kørere med meget høje startnumre, hvilket eksempelvis skete i 2012. Her bestod podiet af Lewis Hamilton, Romain Grosjean og Sergio Perez, der sluttede tidskørslerne som henholdsvis nummer 2, 7 og 15.

Samtidig er det også værd at bemærke tyske Hockenheimring, der i flere tilfælde har givet sejre til kørere med høje startnumre. Således var det her Rubens Barrichello vandt i 2000, hvilket skete fra 18. startposition. Uanset at der var tale om et specielt løb hvor 10 af de startende kørere udgik, var det langt fra første gang banen gav podieplaceringer til kørere startende langt nede i feltet. Det skete eksempelvis også i 2008, hvor Nelsinho Piquet på trods af at startnummer 17 opnåede en 2. plads.

Skal der peges på to Formel 1-baner som fast indgår i løbssæsonen og hvor der ofte sker overraskelser, må det således være Hockenheimring og Circuit Gilles Villeneuve.

 

Enkelte baner skiller sig ud

Overordnet set synes der på baggrund af 2000-2012-sæsonerne, kun at være ganske få baner som skiller sig væsentligt ud i relation til antallet af overhalinger for at nå frem til podiepladserne. Det generelle billede af at kørere med dårlige startpositioner ikke kommer i nærheden af podiepladserne går igen, uanset hvilke baner Formel 1-løbene køres på. Samtidig gør udgåelser, tekniske problemer og hvad man kunne kalde forventelige overhalinger fra kørere med dårligere startpositioner, at der dog altid må forventes en mindre forskydning af slutresultatet i forhold til udgangspunkterne.

Kun meget få baner har i de seneste 13 Formel 1-sæsoner for alvor skilt sig ud, således at Circuit de Catalunya og Monza fremstår sværest at overhale på – mens Hockenheimring og Circuit Gilles Villeneuve har givet de bedste muligheder.

 

Tema : Formel 1


Print Siden
DEL
RSS
RSS
Seneste opdatering: 09/05/2013 kl. 2:36:49 AM


Tilføj kommentar

(E-mailadressen vises ikke)

Seneste artikler


Kuglegravning af straffespark : Sådan sparker de
Hjørnespark i Superligaen – en kortlægning
Succes ved straffespark :Spark til højre– og højt
Bedste – og dårligste – målmænd ved straffespark
Superligaens bedste–og dårligste–til hjørnespark
Klart overvurderet:1 ud af 33 hjørnespark udnyttes
FCMs nye hverdag : Gennemsnitlige på hjørnespark
Klart bedst : Hemmeligheden bag FCKs hjørnespark
Superligaens bedste – og værste - fra pletten
Her placerer skytterne straffesparkene
Målmændenes valg ved straffespark i Superligaen
Rasmus Würz
Martin Vingaard
Lasse Vibe
Apostolos Vellios
Mick van Buren
Martin Thomsen
Chris Sørensen
Alexander Szymanowski
Bo Storm
Jarl André Storbæk
Nicolai Stokholm
Martin Spelmann
Lukas Spalvis
Ari Skulason
Pione Sisto
Ronnie Schwartz
Emil Scheel
Cesar Santin
Marcel Rømer
Mikkel Rygaard
Espen Ruud
Chris Rolfe
Kasper Risgård
Lasse Riise
Martin Retov
Morten Duncan Rasmussen
Martin Pusic
Marvin Pourie
Teemu Pukki
Mest læste artikler

Banens størrelse og form ... Læs mere >>

Baggrundsviden : Klubhold ctr. landshold ... Læs mere >>

Straffe : Spark først og drop midtbanespillerne ... Læs mere >>

Usportslig optræden ... Læs mere >>

Målene - fodboldmålene ... Læs mere >>

Seneste artikler

Kuglegravning af straffespark : Sådan sparker de ... Læs mere >>

Hjørnespark i Superligaen – en kortlægning ... Læs mere >>

Succes ved straffespark :Spark til højre– og højt ... Læs mere >>

Bedste – og dårligste – målmænd ved straffespark ... Læs mere >>

Superligaens bedste–og dårligste–til hjørnespark ... Læs mere >>

For tilmelding til nyhedsbrev indtast e-mailadresse: